خانه مقالات

فواید گفتاردرمانی

گفتاردرمانگر می‌تواند با کودک کار کند تا مشکلات مرتبط با ارتباطات، بلع و غذا خوردن را برطرف کند. گفتاردرمانی ممکن است شامل ارتباطات اضافی (استفاده از سیستم کامپیوتری برای کمک به ارتباطات) و رشد مهارت‌هایی مربوط به غذا خوردن، با توجه به مشکل کودک باشد.
فواید گفتاردرمانی

از آنجا که زبان در رشد عاطفی ، اجتماعی و شناختی فرد نقشی اساسی دارد ، گفتاردرمانی فواید زیادی در زندگی کودکان دارد. وقتی بچه ها نحوه کارکرد زبان را یاد می گیرند ، می توانند دنیای اطراف خود را بهتر درک کنند.
کودکانی که در گفتاردرمانی شرکت می کنند ممکن است در مدرسه بهتر عمل کنند ، در تعامل با کودکان دیگر راحت تر باشند و به فعالیت هایی بپردازند که قبلاً نمی توانستند انجام دهند. آنها همچنین اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند - چیزی که برای بچه های دچار فلج مغزی بسیار مهم است.
علاوه بر این ، گفتاردرمانی می تواند مهارت های ضروری یادگیری را در سنین پایین به کودک شما بیاموزد. آنها می توانند الگوهای یادگیری سالمی ایجاد کنند که در طول زندگی به آنها کمک کند.
کودکان مبتلا به فلج مغزی اغلب در برقراری ارتباط و بیان نیازهای خود به مراقبان و اعضای خانواده شان مشکل دارند. گفتاردرمانی در فلج مغزی می تواند بیان افکار را برای کودک شما راحت تر کرده و به والدین نیز کمک کند تا صحبت های او را بفهمند.


تکنیک ها و تمرین های گفتاردرمانی

اولین کاری که گفتار درمانگر انجام می دهد ارزیابی توانایی های کودک شما است. آنها ممکن است از شما در مورد سطح عملکرد ذهنی و جسمی فرزندتان سوال کنند ، دهان کودک شما را برای مشکلات ظاهری بررسی کرده و شنوایی او را ارزیابی کنند تا اطمینان حاصل کنند که او می تواند به درستی بشنود.
گفتاردرمانگر ، اصلی ترین دلایل مشکلات مربوط به ارتباطات در فرزند شما را بررسی کرده و ابتدا بر روی آنها تمرکز می کند. آنها جای تلاش برای رفع یک باره مشکلات ، همزمان روی چند موضوع کار می کنند.

گفتاردرمانگر شما ممکن است از انواع تکنیک ها و تمرینات درمانی برای فرزند شما استفاده کند ، مانند:

  • تمرینات بلع برای بهبود کنترل دهان ، فک و زبان.
  • تمرینات تقویت کننده لب و زبان با استفاده از آب نبات چوبی و دپرسور های زبان. از غذاهای جویدنی نیز ممکن است برای تقویت فک استفاده شود.
  • نمایش روشهای مناسب کلمه سازی برای کمک به کودک در استفاده از دهان و زبان خود برای بیان کلمات ، اصوات و هجاها. کودکان می توانند از آینه استفاده کنند تا دهان خود را به شکل های مشابه درآورند.
  • تمرینات دمیدن و تنفس برای کمک به بچه ها در ایجاد حالت های خاص با دهان برای تولید صدا.
    تصاویر و اشیا برای ساخت واژگان.


گفتاردرمانی در خانه

والدین نقش مهمی در ایجاد عادات گفتاری مناسب در کودکان مبتلا به فلج مغزی دارند. تمرین در خانه برای موفقیت کودک شما در گفتاردرمانی ضروری است. در مورد تمرینات و فعالیتهایی که می توانید با کودک خود انجام دهید با گفتار درمانگر مشورت کنید.
به طور کلی ، سعی کنید به آرامی صحبت کنید و هر زمان که صحبت می کنید مستقیماً به فرزند خود نگاه کنید.
در حالی که با آنها صحبت می کنید می توانید با استفاده از تصاویر و اشیا ، به کلمات خود معنا دهید. هر زمان که ممکن است ، کودک خود را تشویق کنید که به جای اشاره و استفاده از تک کلمات ، با جملات صحبت کند. یک روش خوب برای تمرین این است که چند تا از اسباب بازی آنها را پنهان کنید و سپس از آنها بخواهید توضیح دهند که کجا آنها را پیدا کرده اند.
گفتاردرمانی وقتی موثرتر است که والدین هم درگیر شوند. سعی کنید برای کودک خود کتاب های تصویری بخوانید و از او بخواهید که به تصاویر اشیا خاص اشاره کند. این کار به آنها کمک می کند معنی کلمات را درک کنند.